i himlen har du nu en vän

oh vilken hemsk morgon, det känns som igår men det var om några dagar sedan, ett år sedan hon gick bort. tiden går verkligen fort. minns så väl när jag efter kommit hem från sjukhuset, la mig i mammas soffa och slumrade in tills mamma kom in i vardagsrummet och nästan skrek att hon var död. nog för att det är jobbigt och bli väckt när man är så borta, men med dem nyhterna med. tårarna bara rann och chcken försvann liksom aldrig. eller jo när man stod där över henne i rummet på sjukhuset och så dem människorna man älskar mest dra sig för andan som dem knappt inte hade för alla tårar.

idag kändes det nästan som den dag. jag låg i min säng och sov när mamma kom inrusande nästan som för ett år sedan. hon berättade att inga (gammos syster) hade gått bort inatt. mamma stängde dörren och jag hörde hur hon grät i telefonluren. ännu en gång så förstod jag inte riktigt vad hon hade sagt. jag tog med min täcket ut till soffan och låg där och lyssnade på mammas samtal, tills jag insåg vad hon faktiskt hade sagt mig och tårarna bara rann nedför kinderna. mitt sista minne av henne är underbart, agusti förra året när jag var där på hennes 80års fest och hade det så himla roligt med henne och alla hennes underbart roliga barn. jag minns henne så väl från hela min uppväxt då när hon alltid kom på besök till gammo och till mig hade hon alltid med nybakta kärleksmums, och goda var dem. när jag som liten alltid följde med mormor och lasse till arboga och ingas och deras sommarstuga där. vi spelade en massa utomhus spel och ibland åt alla utom jag och mormor,surströmming.

det är ett år sedan gammo dog och inga har sörjt ihjäl sig. på begravningen så var det ett av dem största samtalsämnena, hur länge kommer inga leva utan sin nu döda syster. vi alla visste att det var inom en snar framtid. men jag trodde dock eftersom hon inte hade dött inom dem närmsta månaderna att hon faktiskt skulle leva längre än tills inatt. hon skulle fylla 81 i år, gammo när hon dog blev 81 och idag har gammo, eller gunborg som hon egentligen heter, fast kallas av en del gun namnsdag...det är gun idag och inga fick gå bort på gun dagen.

största samtalet idag har varit att det är så skönt för oss att veta att gammo äntligen har någon där uppe. hon är inte längre ensam. nu fick hon sin syster, som här på jorden kommer vara lika saknad. det är en av dem mest fanastiska människor jag vet om som lämnat jorden inatt, men hon kommer nog göra himlen lika bra.

dem som känns mest tragiskt att det är ännu en begraving för släkten denna sommar, förra sommaren var ju en av dem värsta och denna kommer inte bli så mycket lättare.

du är saknad, inga

Kommentarer
Postat av: Nanna

Jag beklagar vannen! Jag ringer dig senare idag. Pussar

2008-06-02 @ 04:53:52
URL: http://nannizen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0